To proces terapeutyczny przeznaczony przede wszystkim dla dzieci, u których stwierdza się:
- trudności w wiązaniu sznurowadeł, zapinaniu guzików, nawlekaniu koralików, itp.,
- trudności grafomotoryczne,
- obniżony poziom graficzny pisma, niekształtne litery, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, różne nachyleniu liter, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne
- zaburzenia równoważne, niezgrabność ruchową, trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze,
- nieprawidłową postawę ciała,
- obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno,
albo trzymanie za lekko,
Terapię zawsze poprzedza diagnoza, skoncentrowana na rozpoznaniu stopnia trudności u dziecka. Terapię ręki można prowadzić indywidualnie lub połączyć z terapią integracji sensorycznej. Przed rozpoczęciem terapii prowadzi się ocenę z zakresu ruchomości stawów kończyny górnej, zdolności chwytania i puszczania przedmiotów, określenie nadwrażliwości bądź podwrażliwości oraz napięcia mięśniowego. Długość trwania terapii jest indywidualna dla każdego dziecka. Szybkie dostrzeżenie problemów u dziecka i dobranie właściwych metod terapeutycznych wpływa na efektywność terapii. Wszystkie działania proponowane w trakcie terapii muszą być odpowiednio dobrane zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu rozwoju poznawczego. Zajęcia powinny być prowadzone w formie zabawowej.
Terapia ręki obejmuje działania w zakresie obręczy barkowej i kończyn górnych. Głównym celem terapii jest rozwijanie motoryki małej, rozwijaniu ruchów precyzyjnych, usprawnianiu manualnym. Terapia obejmuje ruchomość łopatek, stawów kończyn górnych, regulowaniu napięcia mięśniowego.
W zależności od zaburzeń zajęcia opierają się na:
- wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych,
- stymulowaniu czucia powierzchniowego oraz głębokiego,
- doskonaleniu chwytu,
- doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej,
- koordynowaniu pracy oburącz.
Terapia ręki jest przeznaczona dla dzieci:
- z zaburzeniem napięcia mięśniowego,
- z zaburzeniem precyzji ruchu
- z brakiem koordynacji ruchów kończyny górnej,
- z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- z opóźnieniem w zakresie czynności samoobsługowych,
- z zaburzeniami zmysłu dotyku
W terapii stosuje się m.in. następujące metody:
- wiodąca metoda aktywna na sali gimastyczneh bądź w sali terapeutycznej,
- Metoda Dobrego Startu
- Elementy Metody Denisona,
- Wykorzystanie sprzętu multimedialnego,