SZCZEGÓŁOWE ZADANIA PROGRAMOWE:
- Zapoznanie z podstawowymi rodzajami gliny, jej specyfiką oraz sposobami jej przechowywania
- Zapoznanie z technikami odzyskiwania gliny oraz technikami suszenia prac ceramicznych
- Zapoznanie z technikami modelowania w glinie, masach plastycznych, gipsie
- Zapoznanie z technikami zdobienia wyrobów ceramicznych
- Zapoznanie z metodami szkliwienia wyrobów ceramicznych
- Zapoznanie z technikami wypalania wyrobów ceramicznych
- Przyswojenie umiejętności:
-
- przygotowywania gliny do wyrabiania,
- wyrabiania i rozwałkowywania
masy - modelowania w glinie: metodą szczypania, modelowanie z płatków
gliny, modelowanie z wałków gliny, z całości masy , modelowanie na
formach - nauka prawidłowego posługiwania się narzędziami do modelowania w
glinie - modelowania w masach plastycznych: ciastolina, modelina, masa
solna, masa papierowa, gips - suszenia prac z gliny
- zdobienia prac ceramicznych
- szkliwienia wyrobów ceramicznych
- Poznanie różnych technik wyrazu artystycznego. Rozwijanie poczucia smaku i estetyki. Nauczenie różnych technik modelowania i rzeźbienia w glinie , modelowania w masie solnej i papierowej, plastelinie, modelinie oraz gipsie, które wpływają na rozwój wrażliwości estetycznej oraz usprawniają percepcję wzrokową i wzrokowo-ruchową.
- Doskonalenie sprawności manualnej rąk i palców oraz spostrzegawczości poprzez zastosowanie różnorodnych technik: malowanie palcami, malowanie pędzelkiem, gąbką, dekorowanie przy pomocy szablonu, modelowanie w glinie i różnorodnych masach, czyszczenie, ścieranie, lakierowanie, szkliwienie
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Nauka odpowiedzialności za wykonywane zadania.
- Wyrobienie umiejętności współdziałania i współpracy podczas wykonania
zadań grupowych związanych z pracą zawodową. - Przygotowanie uczestników do podjęcia pracy.
- Poznanie zasad BHP i PPOZ obowiązujących w pracowni i Warsztacie.
- Kształtowanie i nauka innych umiejętności i zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii uczestników i bieżących potrzeb terapeutycznych.